Tematy na ustną część egzaminu maturalnego z języka polskiego w sesji wiosennej 2011 roku
Spis treści |
---|
Tematy na ustną część egzaminu maturalnego z języka polskiego w sesji wiosennej 2011 roku |
Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki |
Język |
Wszystkie strony |
Literatura
- Miłość w okresie wojny i okupacji jako próba przezwyciężenia zła. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Tragiczna miłość w dziełach Williama Szekspira. Omów problem, analizując stosowne dzieła literackie.
- Czy miłość zawsze znaczy to samo? Różne ujęcia miłości na przełomie epok. Omów na podstawie utworów wybranych epok literackich.
- Motyw śmierci w literaturze. Zaprezentuj temat na podstawie wybranych tekstów literackich.
- Kat- oprawca. Oceń funkcje różnych kreacji postaci, analizując stosowne dzieła literackie.
- Dyskryminacja kobiet. Omów problem, analizując wybrane teksty literackie.
- Bohater tragiczny- sposoby jego kreacji i funkcje w literaturze. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Konflikt tragiczny w wybranych utworach literackich. Scharakteryzuj bohaterów, którzy stają przed takim wyborem.
- ,,Młodzi przeciwko starym’’- analizując wybrane przykłady, ukaż konflikt pokoleń.
- Poezja dekadencka świadectwem nastrojów końca wieku. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Literacki portret matki. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
- Wpływ kobiety na postępowanie mężczyzn. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- W kręgu dobra i zła. Wizerunki anioła i szatana, omów na wybranych przykładach utworów literackich.
- Honor, braterstwo i ojczyzna w literaturze. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Wieś i chłopi w dziełach twórców różnych epok. Omów zagadnienie na wybranych przykładach literackich.
- Twórcza i destrukcyjna siła miłości w literaturze na podstawie wybranych utworów.
- Bohater dotknięty szaleństwem w literaturze polskiej i obcej. Przedstaw i scharakteryzuj wybranych bohaterów literackich, zanalizuj celowo dobrane utwory literackie.
- Człowiek uwikłany w historię. Omów problem, interpretując utwory pisarzy XX wieku.
- Literackie obrazy zniewolenia człowieka w systemie totalitarnym. Przedstaw temat, odwołując się do przykładów z literatury polskiej i obcej.
- Literackie wizerunki wodza-przywódcy systemów totalitarnych. Omów temat na wybranych przykładach.
- Los zwykłego człowieka w czasie wojny i okupacji ukazany w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
- Różne wizje przyszłości zawarte w literaturze fantastycznonaukowej. Scharakteryzuj je, analizując wybrane utwory.
- Świat „Gwiezdnych Wojen” i jego relacje z rzeczywistością XX i XXI wieku. Przedstaw temat, odwołując się do wybranych utworów cyklu literackiego.
- Miłość jako cel i sens życia. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady dzieł literackich.
- Motyw wędkarstwa i jego funkcje w literaturze. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów literackich.
- Myślistwo jako sposób na życie. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów literackich.
- Świat myśliwych i jego odzwierciedlenie w literaturze. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
- Motyw Chrystusa i innych postaci biblijnych we współczesnej literaturze. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
- Egzotyczne podróże jako motyw literacki. Przedstaw różnorodne przykłady wykorzystania tego motywu w literaturze.
- Problemy egzystencjalne w twórczości Paulo Coelho'ego- przedstaw temat na podstawie wybranych utworów tego autora.
- Literackie cytaty oraz parafrazy baśni i legend - omów temat na wybranych przykładach.
- Magia jako wyznacznik świata baśni- przedstaw temat na wybranych przykładach.
- Motyw miłości w polskiej oraz obcej literaturze romantycznej- przedstaw temat odwołując się do wybranych przykładów.
- Motyw snu w polskiej poezji i prozie. Przedstaw temat, odwołując się do wybranych przykładów.
- Poeci żołnierze w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Omów problem, odwołując się do wybranych tekstów poetyckich.
- Zstąpienie do piekła jako motyw literacki. Omów przykłady, przedstaw różne funkcje tego motywu.
- Obraz Żydów w literaturze polskiej różnych epok. Przestaw podobieństwa i różnice w ujęciu tego tematu.
- Muzyka myśliwska na przełomie wieków. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady
- Artysta i jego różne role. Przedstaw i porównaj sposoby oraz znaczenie kreacji tej postaci w wybranych utworach literackich różnych epok.
- Reportaż w literaturze pięknej – przedstaw różne przykładowe realizacje tego gatunku, analizując wybrane utwory.
- Literackie testamenty. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Motyw ofiary i i sposoby jego ujęcia w literaturze różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
- ”Młodzi gniewni” w literaturze różnych czasów. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Na podstawie wybranych utworów literackich porównaj koncepcje artysty w romantyzmie i Młodej Polsce.
- Portret mieszczanina- sposoby jego kreacji i funkcje w literaturze polskiej i powszechnej. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Na wybranych przykładach porównaj sposoby i funkcje wykorzystania motywów ludowych w literaturze oświecenia i pozytywizmu.
- Motto, tytuł, ostatnia scena jako klucz do interpretacji dzieła. Omów zagadnienie na podstawie wybranych przykładów.
- Sny i widzenia jako sposoby przedstawiania rzeczywistości wewnętrznej. Omów temat na wybranych przykładach literackich z różnych epok.
- Filozofia franciszkańska-wskaż jej oddziaływanie na kształtowanie światopoglądu polskich twórców literatury. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Czas, miejsce, bohater. Omów kreację świata i jej funkcje w wybranych utworach literatury najnowszej.
- Życie i mit. Na wybranym przykładzie ukaż kształtowanie się legendy wokół życia i twórczości pisarza współczesnego ( analiza wybranych utworów literackich).
- Przeprowadź analizę porównawczą sposobów wykorzystania motywu zbrodni w wybranych przykładach literatury wysokiej i kryminałach.
- Jednostka uwikłana w historię. Przedstaw zagadnienie katastrofizmu, analizując wybrane przykłady z literatury.
- Szekspiryzm polskiego romantyzmu. Zbadaj wpływ dzieł angielskiego dramaturga na oblicze polskiej literatury romantycznej (analiza wybranych utworów literackich).
- Omów motywy franciszkańskie i ich funkcje w polskiej poezji. Zanalizuj wybrane przykłady.
- Bohaterowie literaccy jako autorzy pamiętników, dzienników, listów. Scharakteryzuj i porównaj wybrane kreacje ich osobowości.
- Dydaktyczne funkcje literatury. Omów na wybranych przykładach pochodzących z dwóch różnych epok.
- Człowiek wobec Boga, życia i śmierci. Omów problem na przykładzie utworów literatury staropolskiej.
- Rola doświadczeń młodzieńczych w biografii bohaterów literackich. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Rola tytułu jako znaku literackiego służącego interpretacji tekstu. Omów temat, analizując przykłady z różnych epok.
- Córka – żona – matka. Obrazy kobiet w literaturze XX wieku. Oceń funkcje różnych kreacji postaci.
- Syn – mąż – ojciec. Obrazy mężczyzn w literaturze XX wieku. Oceń funkcje różnych kreacji postaci.
- Scharakteryzuj motyw rozstania i omów jego znaczenie w wybranych utworach literackich.
- Różne sposoby personifikowania zła w XIX i XX wieku. Przedstaw je, analizując wybrane utwory literackie.
- Różne typy bohaterów w literaturze współczesnej. Scharakteryzuj je na podstawie analizy wybranych utworów epickich.
- Porównaj sposoby wykorzystania mitów i legend średniowiecza w wybranych utworach literatury współczesnej.
- Związki polskiej poezji z twórczością Jana Kochanowskiego. Omów charakter tych związków, analizując wybrane utwory liryczne.
- Analizując wybrane utwory pozytywizmu, przedstaw różne sposoby przekazywania prawdy historycznej w literaturze tej epoki.
- Różne wizje przyszłości zawarte w literaturze fantastycznonaukowej. Scharakteryzuj je, analizując wybrane powieści.
- Analizując wybrane utwory, scharakteryzuj różne sposoby rozrachunku pisarza z własną przeszłością.
- Pycha jako czynnik determinujący działania człowieka. Omów jej źródła i konsekwencje, analizując wybrane utwory z różnych epok.
- Obrazy miejsc sakralnych w literaturze pozytywizmu. Przedstaw je i omów ich funkcje w budowaniu przesłania dzieła literackiego. Zanalizuj wybrane teksty.
- Oceny rozwoju cywilizacyjnego wyrażone w tekstach literackich dwudziestolecia międzywojennego. Przedstaw je, analizując wybrane utwory.
- Przedstaw znaczenie przedmiotów w budowaniu struktury wybranych nowel pozytywistycznych. Zanalizuj wybrane utwory.
- Przestrzeń jako element świata przedstawionego w dziele literackim. Omów jej charakter i funkcje w twórczości wybranego pisarza.
- Scharakteryzuj i porównaj osobowości wybranych bohaterów literackich, będących autorami pamiętników (dzienników, listów).
- Barokowe odsłony miłości. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady utworów literackich.
- Etos rycerski w wybranych dziełach literackich. Omów różne sposoby jego prezentacji, analizując wybrane utwory.
- Miłość jako cel i sens życia. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady dzieł literackich.
- Przedstaw motyw matki w literaturze i porównaj różne jej kreacje.
- Literackie ujęcia legendy Templariuszy. Omów różne realizacje analizując wybrane teksty literackie.
- Na przykładzie utworów literackich z dwóch różnych epok przedstaw i porównaj różne ujęcia motywu przyrody.
- W kręgu dobra i zła. Wizerunki anioła i szatana, omów na wybranych przykładach utworów literackich.
- Ludzkie namiętności inspiracją tragedii Williama Szekspira. Omów temat, analizując wybrane dzieła dramatopisarza.
- Znaczenie poety i poezji w wybranych utworach polskiej literatury romantycznej. Omów temat na wybranych przykładach literackich.
- Negatywny bohater, czarny charakter. Ukaż sposób i cel kreowania takich postaci w wybranych utworach literackich.
- Relacje między Bogiem a człowiekiem w świecie współczesnym. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki
- Motyw brzydoty w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów na podstawie różnych tekstów kultury.
- Związki muzyki z innymi dziedzinami sztuki. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady z różnych epok.
- Związki literatury z muzyką. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady z różnych epok.
- Motyw samobójstwa w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw różne jego ujęcia, analizując wybrane teksty kultury.
- Motyw buntu w literaturze i innych tekstach kultury. Analizując, wybrane dzieła przedstaw sens i podłoże buntu.
- Różnice między filmową adaptacją a jej literackim pierwowzorem. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
- ,,Wsi spokojna, wsi wesoła’’- omów, analizując wybrane przykłady( literackie i z innych dziedzin sztuki), różne sposoby prezentacji tego tematu.
- Motyw szatana w wybranych tekstach kultury. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury.
- Ważne epizody II wojny światowej w literaturze i filmie. Omów temat na wybranych przykładach.
- Motyw fotografii jako sposobu interpretacji rzeczywistości. Przedstaw temat na wybranych przykładach z literatury oraz innych dziedzin sztuki.
- Totalitaryzm w literaturze XX wieku. Przedstaw i porównaj sposoby jego kreacji w wybranych tekstach kultury.
- Motyw łowiectwa w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
- Związki między twórczością wybranych artystów a ich psychiką i życiem osobistym. Przedstaw temat na wybranych przykładach.
- Motyw ptaków oraz jego różne znaczenia w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
- Tradycje muzyki myśliwskiej (sygnalistyki) w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
- Literackie i filmowe obrazy Holocaustu- przedstaw temat, analizując wybrane przykłady. Zwróć uwagę na różnice i podobieństwa w sposobie opisywania świata przedstawionego w różnych tekstach kultury.
- Porównaj sposoby kreowania scen batalistycznych w „Potopie” Henryka Sienkiewicza oraz w ekranizacji tej powieści w reżyserii Jerzego Hoffmana.
- Szatan i jego różne wcielenia w sztuce. Przedstaw i porównaj różne sposoby oraz znaczenie kreacji tej postaci w wybranych dziełach literackich i innych dziedzinach sztuki.
- Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa, omów różne sposoby przedstawiania kwestii żydowskiej w okresie pozytywizmu.
- Porównaj różne sposoby ujęcia tematu kobiety w sztuce młodopolskiej. Zanalizuj wybrane dzieła literackie i z innych dziedzin sztuki.
- Obrazy miasta jako przestrzeni życiowej. Porównaj wybrane utwory literackie i inne teksty kultury ( np. malarskie i filmowe).
- Romantyczne przestrzenie w literaturze i malarstwie. Omów ich funkcje na podstawie wybranych przykładów.
- Funkcje symbolu w malarstwie i literaturze Młodej Polski. Analiza porównawcza wybranych dzieł.
- Kreacja świata w twórczości B. Schulza i malarstwie M. Chagalla. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Motyw maryjny w literaturze i ikonografii. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
- Buntownik jako bohater dziewiętnastowiecznej literatury i dwudziestowiecznego filmu. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Literatura i inne dziedziny sztuki w służbie tolerancji. Omów problem na przykładzie dzieł ukazujących życie i obyczajowość wybranej mniejszości narodowej (np. Żydów).
- Błazen jako głupiec i jako mędrzec. Zanalizuj różne wizerunki tej postaci w różnych tekstach kultury (literatura i inne dziedziny sztuki).
- Dialog z tradycją literacką w obrazach i rzeźbach. Zanalizuj wybrane dzieła.
- Sposoby charakteryzowania określonej warstwy społecznej w wybranych utworach literackich dwudziestolecia międzywojennego i ich ekranizacjach.
- Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa, przedstaw i porównaj różne sposoby przedstawiania lęku w dziele sztuki.
- Różne sposoby tworzenia kolorytu lokalnego w literaturze i malarstwie. Przedstaw je, analizując wybrane przykłady z jednej epoki (np. romantyzmu).
- Rozrachunek z historią najnowszą w dziełach polskiej szkoły filmowej inspirowanych literaturą. Omów problem na podstawie ekranizacji wybranego utworu prozatorskiego.
- Symboliczne znaczenie barw w utworze literackim i dziele malarskim. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury jednej epoki (np. Młodej Polski).
- Omów funkcje nawiązań do muzycznych form gatunkowych w wybranych utworach literackich i innych tekstach kultury.
- Sposoby ukazywania piękna ludzkiego ciała. Porównaj je, analizując wybrane dzieła literatury i innych dziedzin sztuki współczesnej.
- Literackie i fotograficzne świadectwa czasu wojny. Zaprezentuj i porównaj wartości poznawcze interpretowanych przykładów literatury faktu i zdjęć reportażowych.
- Jak się buduje nastrój grozy? Analizując wybrane dzieła, porównaj zabiegi artystyczne wykorzystywane przez literaturę i film.
- Metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniu teatralnym. Zanalizuj wybrane dzieło literackie i jego realizację sceniczną.
- Symbol jako środek wyrazu w literaturze i malarstwie – omów jego najciekawsze, Twoim zdaniem, wykorzystania. Scharakteryzuj kryteria oceny, którymi się posłużyłeś przy wyborze.
- Motyw odcięcia, oderwania od rzeczywistości. Przedstaw różne ujęcia tego motywu i sposoby wykorzystania, analizując wybrane teksty kultury ( literatura i inne dziedziny sztuki).
- Omów, analizując odpowiednie przykłady, portret matki w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
- Symboliczne znaczenie postaci diabła i anioła w utworze literackim i dziele malarskim. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury dwóch epok.
- Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa wybranych epok, przedstaw i porównaj różne sposoby ukazania motywu piekła oraz omów jego funkcje.
- Symboliczne znaczenie motywu pielgrzyma i jego wędrówki w różnych dziełach sztuki wybranych epok. Analizując przykłady z literatury oraz malarstwa, przedstaw zagadnienie.
- Motyw rycerza w literaturze i malarstwie epoki średniowiecza. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury.
- Gotycyzm w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw zagadnienie, analizując przykłady z różnych epok.
- Na wybranych przykładach z różnych dziedzin sztuki ( lit. i inne) przedstaw, jaki obraz wojny ukazują artyści.
- Secesja i symbolizm w twórczości wybranych artystów Młodej Polski. Zanalizuj przykłady z literatury oraz innych dziedzin sztuki.
- Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa, przedstaw i porównaj różne kreacje zbrodniarzy w dziele sztuki.
- Obraz Żydów w literaturze i innych dziedzinach sztuki pozytywizmu. Przedstaw różne ujęcia motywu i omów ich funkcje w realizacji podstawowych założeń epoki. Zanalizuj wybrane dzieła literackie i malarskie.
- Różne ujęcia motywu wiosny i jego funkcje w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Zanalizuj wybrane przykłady z literatury, malarstwa i muzyki.
- Legendy i alegorie związane z motywem Graala w literaturze. Przedstaw, analizując wybrane utwory różne ujęcia tematu od średniowiecza po czasy współczesne.
- Bohaterowie mitów greckich i Biblii jako archetyp kultury europejskiej. Omów problem na wybranych przykładach literatury, malarstwa i filmu.
- Motyw przyrody w literaturze i w sztuce. Ukaż zagadnienie na wybranych przykładach z różnych dziedzin sztuki.
Język
- Specyfika języka reklamy. Scharakteryzuj zagadnienie na podstawie zgromadzonego materiału.
- Język współczesnych piosenek młodzieżowych, ich popularność -odzwierciedleniem problemów i zainteresowań młodego pokolenia. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Gwara myśliwska oraz jej związek ze zwyczajami łowieckimi.
- Funkcje wypowiedzi w literaturze. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
- Różne postawy wobec języka i wpływ na rozwój polszczyzny. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Oceń wpływ frazeologizmów na kształtowanie się polszczyzny. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
- Rola środków stylistycznych w poezji barokowej. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
- Zapożyczenia – elementy wzbogacające czy zubożające polszczyznę? Wskaż ich wpływ na kształtowanie się polszczyzny na przełomie wieków. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Przedstaw odmiany stylistyczne w języku polskim, dokonując w tym celu analizy różnego typu tekstów.
- Dialekty w języku polskim. Oceń ich wpływ na wartość polszczyzny, zanalizuj odpowiednie przykłady.
- Potoczna odmiana języka, jej funkcje w polszczyźnie XX i XXI wieku. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
- Oceń wpływ przysłów na kształtowanie się polszczyzny. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Rola środków stylistycznych w poezji literatury Młodej Polski. Oceń ich wartość, dokonując w tym celu analizy wybranych dzieł literackich.
- Ślady stylu biblijnego w literaturze polskiej. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Nowomowa jako XX-wieczne zwyrodnienie języka. Rozpoznaj jej elementy, dokonując w tym celu analizy różnego typu tekstów.
- Współczesny język mass mediów. W celowo zgromadzonym materiale zanalizuj środki językowe i dokonaj ich oceny pod względem poprawności.
- Zanalizuj środki językowe charakterystyczne dla gwary myśliwych. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
- Meandry polskiej ortografii- omów podstawowe reguły i problemy ortograficzne spotykane przez piszącego po polsku. Zanalizuj celowo zgromadzony materiał językowy.
- Grzeczność językowa- przejawem dobrego wychowania i kultury osobistej człowieka na przełomie wieków. Analiza celowo zgromadzonego materiału językowego.
- Kicz językowy. Przedstaw zjawisko, analizując cechy języka przykładowych piosenek nurtu disco polo.
- Omów funkcje neologizmów w poezji Bolesława Leśmiana. Zanalizuj odpowiednie przykłady.
- Język bohatera jako element charakterystyki postaci. Omów na podstawie wybranych przykładów.
- Żargon uczniowski. Zanalizuj język uczniów ZS w Tułowicach, wykaż jego charakterystyczne cechy.
- Werbalne i niewerbalne środki komunikacji. Przedstaw zjawisko na konkretnych przykładach.
- Obraz świata kreowany w reklamach adresowany do konkretnego odbiorcy. Zanalizuj językowe środki wyrazu na konkretnych przykładach.
- Retoryka jako sztuka przekonującego mówienia. Na podstawie wybranych przykładów dokonaj analizy i omówienia najciekawszych figur retorycznych.
- Rodzaje i funkcje frazeologizmów w wybranych sloganach reklamowych. Omów problem i oceń zjawisko.
- Komizm słowny. Przedstaw sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok.
- Nazwiska i imiona znaczące w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Bohater mówiący gwarą. Omów zagadnienie, analizując wybrane utwory literackie.
- Metaforyka tytułów prasowych. Zanalizuj wybrane przykłady i oceń, jak ma się tytuł czasopisma do jego zawartości.
- Funkcje znaków przestankowych w budowaniu przesłania dzieła literackiego. Omów je na podstawie analizy wybranych utworów liryki współczesnej.
- Różne sposoby budowania definicji pojęć. Omów je, analizując artykuły hasłowe wybranych słowników.
- Funkcje ezopowego języka w twórczości nowelistycznej jednego z pisarzy epoki pozytywizmu. Omów je, analizując wybrane utwory.
- Językowe sposoby kreowania obrazu świata w reklamie telewizyjnej. Przedstaw je na wybranych przykładach.
- Scharakteryzuj język wybranych bohaterów literackich. Uwzględnij cechy ujawniające ich przynależność środowiskową i charakter.
- Język mówiony jako tworzywo literatury, np. w twórczości Bolesława Prusa, Juliana Tuwima, Mirona Białoszewskiego, Stanisława Barańczaka. Zanalizuj celowo dobrane utwory.
- Analizując wybrane polemiki prowadzone na łamach czasopism, przedstaw zastosowane chwyty erystyczne i omów ich funkcje.
- Omów funkcje retorycznych środków językowych, analizując wybrane dzieła literatury współczesnej.
- Sztuka przekonywania a manipulacja językowa – porównaj sposoby wykorzystania środków językowych we współczesnych polskich tekstach propagandowych.
- Oceń poprawność językową wybranych tekstów prasowych. Scharakteryzuj kryteria, którymi się posłużyłeś.
- Język jako źródło wiedzy o życiu minionych pokoleń. Przedstaw zagadnienie, analizując warstwę językową wybranych utworów pamiętnikarskich z określonej epoki (np. baroku).
- Wieloznaczność wyrazów i jej konsekwencje dla procesu komunikacji. Omów zagadnienie na wybranych przykładach tekstów kabaretowych.
- Wpływ poprawności politycznej na język. Przedstaw zjawisko i dokonaj jego oceny na przykładach wybranych tekstów prasowych.
- Różne sposoby indywidualizacji języka poetyckiego. Scharakteryzuj je na wybranych przykładach utworów poetów należących do określonej grupy poetyckiej.
- Twórcze wykorzystania stylów funkcjonalnych (np. urzędowego, potocznego) w poezji XX wieku. Omów problem na wybranych przykładach.
- Dialekty terytorialne języka polskiego jako tworzywo literackie. Omów na przykładach wybranych utworów.
- Środki poetyckiego obrazowania w prozie XX wieku. Omów je na wybranych przykładach.
- Przedstaw charakterystyczne cechy języka internautów na przykładach wypowiedzi z wybranych list dyskusyjnych.
- Różne odmiany stylu publicystycznego. Przedstaw je i porównaj, analizując język i styl artykułów wybranych z aktualnej prasy i czasopism.
- Język Twoich rówieśników – scharakteryzuj na podstawie analizy zgromadzonego materiału językowego.
- Zanalizuj język własnych wypracowań pisanych w pierwszej i ostatniej klasie szkoły ponadgimnazjalnej oraz scharakteryzuj swoje postępy w dziedzinie sprawności językowej.
« poprzednia |
---|