Tematy na ustną część egzaminu maturalnego z języka polskiego w sesji wiosennej 2011 roku - Język
Spis treści |
---|
Tematy na ustną część egzaminu maturalnego z języka polskiego w sesji wiosennej 2011 roku |
Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki |
Język |
Wszystkie strony |
Strona 3 z 3
Język
- Specyfika języka reklamy. Scharakteryzuj zagadnienie na podstawie zgromadzonego materiału.
- Język współczesnych piosenek młodzieżowych, ich popularność -odzwierciedleniem problemów i zainteresowań młodego pokolenia. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Gwara myśliwska oraz jej związek ze zwyczajami łowieckimi.
- Funkcje wypowiedzi w literaturze. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
- Różne postawy wobec języka i wpływ na rozwój polszczyzny. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Oceń wpływ frazeologizmów na kształtowanie się polszczyzny. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
- Rola środków stylistycznych w poezji barokowej. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
- Zapożyczenia – elementy wzbogacające czy zubożające polszczyznę? Wskaż ich wpływ na kształtowanie się polszczyzny na przełomie wieków. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Przedstaw odmiany stylistyczne w języku polskim, dokonując w tym celu analizy różnego typu tekstów.
- Dialekty w języku polskim. Oceń ich wpływ na wartość polszczyzny, zanalizuj odpowiednie przykłady.
- Potoczna odmiana języka, jej funkcje w polszczyźnie XX i XXI wieku. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
- Oceń wpływ przysłów na kształtowanie się polszczyzny. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Rola środków stylistycznych w poezji literatury Młodej Polski. Oceń ich wartość, dokonując w tym celu analizy wybranych dzieł literackich.
- Ślady stylu biblijnego w literaturze polskiej. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Nowomowa jako XX-wieczne zwyrodnienie języka. Rozpoznaj jej elementy, dokonując w tym celu analizy różnego typu tekstów.
- Współczesny język mass mediów. W celowo zgromadzonym materiale zanalizuj środki językowe i dokonaj ich oceny pod względem poprawności.
- Zanalizuj środki językowe charakterystyczne dla gwary myśliwych. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
- Meandry polskiej ortografii- omów podstawowe reguły i problemy ortograficzne spotykane przez piszącego po polsku. Zanalizuj celowo zgromadzony materiał językowy.
- Grzeczność językowa- przejawem dobrego wychowania i kultury osobistej człowieka na przełomie wieków. Analiza celowo zgromadzonego materiału językowego.
- Kicz językowy. Przedstaw zjawisko, analizując cechy języka przykładowych piosenek nurtu disco polo.
- Omów funkcje neologizmów w poezji Bolesława Leśmiana. Zanalizuj odpowiednie przykłady.
- Język bohatera jako element charakterystyki postaci. Omów na podstawie wybranych przykładów.
- Żargon uczniowski. Zanalizuj język uczniów ZS w Tułowicach, wykaż jego charakterystyczne cechy.
- Werbalne i niewerbalne środki komunikacji. Przedstaw zjawisko na konkretnych przykładach.
- Obraz świata kreowany w reklamach adresowany do konkretnego odbiorcy. Zanalizuj językowe środki wyrazu na konkretnych przykładach.
- Retoryka jako sztuka przekonującego mówienia. Na podstawie wybranych przykładów dokonaj analizy i omówienia najciekawszych figur retorycznych.
- Rodzaje i funkcje frazeologizmów w wybranych sloganach reklamowych. Omów problem i oceń zjawisko.
- Komizm słowny. Przedstaw sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok.
- Nazwiska i imiona znaczące w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Bohater mówiący gwarą. Omów zagadnienie, analizując wybrane utwory literackie.
- Metaforyka tytułów prasowych. Zanalizuj wybrane przykłady i oceń, jak ma się tytuł czasopisma do jego zawartości.
- Funkcje znaków przestankowych w budowaniu przesłania dzieła literackiego. Omów je na podstawie analizy wybranych utworów liryki współczesnej.
- Różne sposoby budowania definicji pojęć. Omów je, analizując artykuły hasłowe wybranych słowników.
- Funkcje ezopowego języka w twórczości nowelistycznej jednego z pisarzy epoki pozytywizmu. Omów je, analizując wybrane utwory.
- Językowe sposoby kreowania obrazu świata w reklamie telewizyjnej. Przedstaw je na wybranych przykładach.
- Scharakteryzuj język wybranych bohaterów literackich. Uwzględnij cechy ujawniające ich przynależność środowiskową i charakter.
- Język mówiony jako tworzywo literatury, np. w twórczości Bolesława Prusa, Juliana Tuwima, Mirona Białoszewskiego, Stanisława Barańczaka. Zanalizuj celowo dobrane utwory.
- Analizując wybrane polemiki prowadzone na łamach czasopism, przedstaw zastosowane chwyty erystyczne i omów ich funkcje.
- Omów funkcje retorycznych środków językowych, analizując wybrane dzieła literatury współczesnej.
- Sztuka przekonywania a manipulacja językowa – porównaj sposoby wykorzystania środków językowych we współczesnych polskich tekstach propagandowych.
- Oceń poprawność językową wybranych tekstów prasowych. Scharakteryzuj kryteria, którymi się posłużyłeś.
- Język jako źródło wiedzy o życiu minionych pokoleń. Przedstaw zagadnienie, analizując warstwę językową wybranych utworów pamiętnikarskich z określonej epoki (np. baroku).
- Wieloznaczność wyrazów i jej konsekwencje dla procesu komunikacji. Omów zagadnienie na wybranych przykładach tekstów kabaretowych.
- Wpływ poprawności politycznej na język. Przedstaw zjawisko i dokonaj jego oceny na przykładach wybranych tekstów prasowych.
- Różne sposoby indywidualizacji języka poetyckiego. Scharakteryzuj je na wybranych przykładach utworów poetów należących do określonej grupy poetyckiej.
- Twórcze wykorzystania stylów funkcjonalnych (np. urzędowego, potocznego) w poezji XX wieku. Omów problem na wybranych przykładach.
- Dialekty terytorialne języka polskiego jako tworzywo literackie. Omów na przykładach wybranych utworów.
- Środki poetyckiego obrazowania w prozie XX wieku. Omów je na wybranych przykładach.
- Przedstaw charakterystyczne cechy języka internautów na przykładach wypowiedzi z wybranych list dyskusyjnych.
- Różne odmiany stylu publicystycznego. Przedstaw je i porównaj, analizując język i styl artykułów wybranych z aktualnej prasy i czasopism.
- Język Twoich rówieśników – scharakteryzuj na podstawie analizy zgromadzonego materiału językowego.
- Zanalizuj język własnych wypracowań pisanych w pierwszej i ostatniej klasie szkoły ponadgimnazjalnej oraz scharakteryzuj swoje postępy w dziedzinie sprawności językowej.
« poprzednia |
---|