Tematy na ustną część egzaminu maturalnego z języka polskiego w sesji wiosennej 2011 roku - Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki
Spis treści |
---|
Tematy na ustną część egzaminu maturalnego z języka polskiego w sesji wiosennej 2011 roku |
Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki |
Język |
Wszystkie strony |
Strona 2 z 3
Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki
- Motyw brzydoty w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów na podstawie różnych tekstów kultury.
- Związki muzyki z innymi dziedzinami sztuki. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady z różnych epok.
- Związki literatury z muzyką. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady z różnych epok.
- Motyw samobójstwa w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw różne jego ujęcia, analizując wybrane teksty kultury.
- Motyw buntu w literaturze i innych tekstach kultury. Analizując, wybrane dzieła przedstaw sens i podłoże buntu.
- Różnice między filmową adaptacją a jej literackim pierwowzorem. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
- ,,Wsi spokojna, wsi wesoła’’- omów, analizując wybrane przykłady( literackie i z innych dziedzin sztuki), różne sposoby prezentacji tego tematu.
- Motyw szatana w wybranych tekstach kultury. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury.
- Ważne epizody II wojny światowej w literaturze i filmie. Omów temat na wybranych przykładach.
- Motyw fotografii jako sposobu interpretacji rzeczywistości. Przedstaw temat na wybranych przykładach z literatury oraz innych dziedzin sztuki.
- Totalitaryzm w literaturze XX wieku. Przedstaw i porównaj sposoby jego kreacji w wybranych tekstach kultury.
- Motyw łowiectwa w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
- Związki między twórczością wybranych artystów a ich psychiką i życiem osobistym. Przedstaw temat na wybranych przykładach.
- Motyw ptaków oraz jego różne znaczenia w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
- Tradycje muzyki myśliwskiej (sygnalistyki) w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
- Literackie i filmowe obrazy Holocaustu- przedstaw temat, analizując wybrane przykłady. Zwróć uwagę na różnice i podobieństwa w sposobie opisywania świata przedstawionego w różnych tekstach kultury.
- Porównaj sposoby kreowania scen batalistycznych w „Potopie” Henryka Sienkiewicza oraz w ekranizacji tej powieści w reżyserii Jerzego Hoffmana.
- Szatan i jego różne wcielenia w sztuce. Przedstaw i porównaj różne sposoby oraz znaczenie kreacji tej postaci w wybranych dziełach literackich i innych dziedzinach sztuki.
- Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa, omów różne sposoby przedstawiania kwestii żydowskiej w okresie pozytywizmu.
- Porównaj różne sposoby ujęcia tematu kobiety w sztuce młodopolskiej. Zanalizuj wybrane dzieła literackie i z innych dziedzin sztuki.
- Obrazy miasta jako przestrzeni życiowej. Porównaj wybrane utwory literackie i inne teksty kultury ( np. malarskie i filmowe).
- Romantyczne przestrzenie w literaturze i malarstwie. Omów ich funkcje na podstawie wybranych przykładów.
- Funkcje symbolu w malarstwie i literaturze Młodej Polski. Analiza porównawcza wybranych dzieł.
- Kreacja świata w twórczości B. Schulza i malarstwie M. Chagalla. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Motyw maryjny w literaturze i ikonografii. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
- Buntownik jako bohater dziewiętnastowiecznej literatury i dwudziestowiecznego filmu. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
- Literatura i inne dziedziny sztuki w służbie tolerancji. Omów problem na przykładzie dzieł ukazujących życie i obyczajowość wybranej mniejszości narodowej (np. Żydów).
- Błazen jako głupiec i jako mędrzec. Zanalizuj różne wizerunki tej postaci w różnych tekstach kultury (literatura i inne dziedziny sztuki).
- Dialog z tradycją literacką w obrazach i rzeźbach. Zanalizuj wybrane dzieła.
- Sposoby charakteryzowania określonej warstwy społecznej w wybranych utworach literackich dwudziestolecia międzywojennego i ich ekranizacjach.
- Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa, przedstaw i porównaj różne sposoby przedstawiania lęku w dziele sztuki.
- Różne sposoby tworzenia kolorytu lokalnego w literaturze i malarstwie. Przedstaw je, analizując wybrane przykłady z jednej epoki (np. romantyzmu).
- Rozrachunek z historią najnowszą w dziełach polskiej szkoły filmowej inspirowanych literaturą. Omów problem na podstawie ekranizacji wybranego utworu prozatorskiego.
- Symboliczne znaczenie barw w utworze literackim i dziele malarskim. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury jednej epoki (np. Młodej Polski).
- Omów funkcje nawiązań do muzycznych form gatunkowych w wybranych utworach literackich i innych tekstach kultury.
- Sposoby ukazywania piękna ludzkiego ciała. Porównaj je, analizując wybrane dzieła literatury i innych dziedzin sztuki współczesnej.
- Literackie i fotograficzne świadectwa czasu wojny. Zaprezentuj i porównaj wartości poznawcze interpretowanych przykładów literatury faktu i zdjęć reportażowych.
- Jak się buduje nastrój grozy? Analizując wybrane dzieła, porównaj zabiegi artystyczne wykorzystywane przez literaturę i film.
- Metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniu teatralnym. Zanalizuj wybrane dzieło literackie i jego realizację sceniczną.
- Symbol jako środek wyrazu w literaturze i malarstwie – omów jego najciekawsze, Twoim zdaniem, wykorzystania. Scharakteryzuj kryteria oceny, którymi się posłużyłeś przy wyborze.
- Motyw odcięcia, oderwania od rzeczywistości. Przedstaw różne ujęcia tego motywu i sposoby wykorzystania, analizując wybrane teksty kultury ( literatura i inne dziedziny sztuki).
- Omów, analizując odpowiednie przykłady, portret matki w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
- Symboliczne znaczenie postaci diabła i anioła w utworze literackim i dziele malarskim. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury dwóch epok.
- Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa wybranych epok, przedstaw i porównaj różne sposoby ukazania motywu piekła oraz omów jego funkcje.
- Symboliczne znaczenie motywu pielgrzyma i jego wędrówki w różnych dziełach sztuki wybranych epok. Analizując przykłady z literatury oraz malarstwa, przedstaw zagadnienie.
- Motyw rycerza w literaturze i malarstwie epoki średniowiecza. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury.
- Gotycyzm w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw zagadnienie, analizując przykłady z różnych epok.
- Na wybranych przykładach z różnych dziedzin sztuki ( lit. i inne) przedstaw, jaki obraz wojny ukazują artyści.
- Secesja i symbolizm w twórczości wybranych artystów Młodej Polski. Zanalizuj przykłady z literatury oraz innych dziedzin sztuki.
- Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa, przedstaw i porównaj różne kreacje zbrodniarzy w dziele sztuki.
- Obraz Żydów w literaturze i innych dziedzinach sztuki pozytywizmu. Przedstaw różne ujęcia motywu i omów ich funkcje w realizacji podstawowych założeń epoki. Zanalizuj wybrane dzieła literackie i malarskie.
- Różne ujęcia motywu wiosny i jego funkcje w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Zanalizuj wybrane przykłady z literatury, malarstwa i muzyki.
- Legendy i alegorie związane z motywem Graala w literaturze. Przedstaw, analizując wybrane utwory różne ujęcia tematu od średniowiecza po czasy współczesne.
- Bohaterowie mitów greckich i Biblii jako archetyp kultury europejskiej. Omów problem na wybranych przykładach literatury, malarstwa i filmu.
- Motyw przyrody w literaturze i w sztuce. Ukaż zagadnienie na wybranych przykładach z różnych dziedzin sztuki.
« poprzednia |
---|