Tematy na ustną część egzaminu maturalnego z języka polskiego w sesji wiosennej 2011 roku - Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki

Spis treści
Tematy na ustną część egzaminu maturalnego z języka polskiego w sesji wiosennej 2011 roku
Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki
Język
Wszystkie strony

Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki

 

  1. Motyw brzydoty w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów na podstawie różnych tekstów kultury.
  2. Związki muzyki z innymi dziedzinami sztuki. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady z różnych epok.
  3. Związki literatury z muzyką. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady z różnych epok.
  4. Motyw samobójstwa w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw różne jego ujęcia, analizując wybrane teksty kultury.
  5. Motyw buntu w literaturze i innych tekstach kultury. Analizując, wybrane dzieła przedstaw sens i podłoże buntu.
  6. Różnice między filmową adaptacją a jej literackim pierwowzorem. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
  7. ,,Wsi spokojna, wsi wesoła’’- omów, analizując wybrane przykłady( literackie i z innych dziedzin sztuki), różne sposoby prezentacji tego tematu.
  8. Motyw szatana w wybranych tekstach kultury. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury.
  9. Ważne epizody II wojny światowej w literaturze i filmie. Omów temat na wybranych przykładach.
  10. Motyw fotografii jako sposobu interpretacji rzeczywistości. Przedstaw temat na wybranych przykładach z literatury oraz innych dziedzin sztuki.
  11. Totalitaryzm w literaturze XX wieku. Przedstaw i porównaj sposoby jego kreacji w wybranych tekstach kultury.
  12. Motyw łowiectwa w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
  13. Związki między twórczością wybranych artystów a ich psychiką i życiem osobistym. Przedstaw temat na wybranych przykładach.
  14. Motyw ptaków oraz jego różne znaczenia w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
  15. Tradycje muzyki myśliwskiej (sygnalistyki) w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
  16. Literackie i filmowe obrazy Holocaustu- przedstaw temat, analizując wybrane przykłady. Zwróć uwagę na różnice i podobieństwa w sposobie opisywania świata przedstawionego w różnych tekstach kultury.
  17. Porównaj sposoby kreowania scen batalistycznych w „Potopie” Henryka Sienkiewicza oraz w ekranizacji tej powieści w reżyserii Jerzego Hoffmana.
  18. Szatan i jego różne wcielenia w sztuce. Przedstaw i porównaj różne sposoby oraz znaczenie kreacji tej postaci w wybranych dziełach literackich i innych dziedzinach sztuki.
  19. Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa, omów różne sposoby przedstawiania kwestii żydowskiej w okresie pozytywizmu.
  20. Porównaj różne sposoby ujęcia tematu kobiety w sztuce młodopolskiej. Zanalizuj wybrane dzieła literackie i z innych dziedzin sztuki.
  21. Obrazy miasta jako przestrzeni życiowej. Porównaj wybrane utwory literackie i inne teksty kultury ( np. malarskie i filmowe).
  22. Romantyczne przestrzenie w literaturze i malarstwie. Omów ich funkcje na podstawie wybranych przykładów.
  23. Funkcje symbolu w malarstwie i literaturze Młodej Polski. Analiza porównawcza wybranych dzieł.
  24. Kreacja świata w twórczości B. Schulza i malarstwie M. Chagalla. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  25. Motyw maryjny w literaturze i ikonografii. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
  26. Buntownik jako bohater dziewiętnastowiecznej literatury i dwudziestowiecznego filmu. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  27. Literatura i inne dziedziny sztuki w służbie tolerancji. Omów problem na przykładzie dzieł ukazujących życie i obyczajowość wybranej mniejszości narodowej (np. Żydów).
  28. Błazen jako głupiec i jako mędrzec. Zanalizuj różne wizerunki tej postaci w różnych tekstach kultury (literatura i inne dziedziny sztuki).
  29. Dialog z tradycją literacką w obrazach i rzeźbach. Zanalizuj wybrane dzieła.
  30. Sposoby charakteryzowania określonej warstwy społecznej w wybranych utworach literackich dwudziestolecia międzywojennego i ich ekranizacjach.
  31. Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa, przedstaw i porównaj różne sposoby przedstawiania lęku w dziele sztuki.
  32. Różne sposoby tworzenia kolorytu lokalnego w literaturze i malarstwie. Przedstaw je, analizując wybrane przykłady z jednej epoki (np. romantyzmu).
  33. Rozrachunek z historią najnowszą w dziełach polskiej szkoły filmowej inspirowanych literaturą. Omów problem na podstawie ekranizacji wybranego utworu prozatorskiego.
  34. Symboliczne znaczenie barw w utworze literackim i dziele malarskim. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury jednej epoki (np. Młodej Polski).
  35. Omów funkcje nawiązań do muzycznych form gatunkowych w wybranych utworach literackich i innych tekstach kultury.
  36. Sposoby ukazywania piękna ludzkiego ciała. Porównaj je, analizując wybrane dzieła literatury i innych dziedzin sztuki współczesnej.
  37. Literackie i fotograficzne świadectwa czasu wojny. Zaprezentuj i porównaj wartości poznawcze interpretowanych przykładów literatury faktu i zdjęć reportażowych.
  38. Jak się buduje nastrój grozy? Analizując wybrane dzieła, porównaj zabiegi artystyczne wykorzystywane przez literaturę i film.
  39. Metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniu teatralnym. Zanalizuj wybrane dzieło literackie i jego realizację sceniczną.
  40. Symbol jako środek wyrazu w literaturze i malarstwie – omów jego najciekawsze, Twoim zdaniem, wykorzystania. Scharakteryzuj kryteria oceny, którymi się posłużyłeś przy wyborze.
  41. Motyw odcięcia, oderwania od rzeczywistości. Przedstaw różne ujęcia tego motywu i sposoby wykorzystania, analizując wybrane teksty kultury ( literatura i inne dziedziny sztuki).
  42. Omów, analizując odpowiednie przykłady, portret matki w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
  43. Symboliczne znaczenie postaci diabła i anioła w utworze literackim i dziele malarskim. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury dwóch epok.
  44. Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa wybranych epok, przedstaw i porównaj różne sposoby ukazania motywu piekła oraz omów jego funkcje.
  45. Symboliczne znaczenie motywu pielgrzyma i jego wędrówki w różnych dziełach sztuki wybranych epok. Analizując przykłady z literatury oraz malarstwa, przedstaw zagadnienie.
  46. Motyw rycerza w literaturze i malarstwie epoki średniowiecza. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury.
  47. Gotycyzm w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw zagadnienie, analizując przykłady z różnych epok.
  48. Na wybranych przykładach z różnych dziedzin sztuki ( lit. i inne) przedstaw, jaki obraz wojny ukazują artyści.
  49. Secesja i symbolizm w twórczości wybranych artystów Młodej Polski. Zanalizuj przykłady z literatury oraz innych dziedzin sztuki.
  50. Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa, przedstaw i porównaj różne kreacje zbrodniarzy w dziele sztuki.
  51. Obraz Żydów w literaturze i innych dziedzinach sztuki pozytywizmu. Przedstaw różne ujęcia motywu i omów ich funkcje w realizacji podstawowych założeń epoki. Zanalizuj wybrane dzieła literackie i malarskie.
  52. Różne ujęcia motywu wiosny i jego funkcje w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Zanalizuj wybrane przykłady z literatury, malarstwa i muzyki.
  53. Legendy i alegorie związane z motywem Graala w literaturze. Przedstaw, analizując wybrane utwory różne ujęcia tematu od średniowiecza po czasy współczesne.
  54. Bohaterowie mitów greckich i Biblii jako archetyp kultury europejskiej. Omów problem na wybranych przykładach literatury, malarstwa i filmu.
  55. Motyw przyrody w literaturze i w sztuce. Ukaż zagadnienie na wybranych przykładach z różnych dziedzin sztuki.